After the excursion in May 2022 to Kunstgewerbemuseum Dresden / Design Campus at Schloss Pillnitz for the FIGURINES! project a selection of the FIGURINES! project are on show in the museum from 1-31 October.
The presentation of this Design & Social Context project coincides with the exhibition of German Design Graduates Show 2022 at Design Campus.
More info via: DESIGN CAMPUS LAB
FIGURINES!
For centuries ceramic figurines have been on the tables of kings and queens as ‘conversation pieces’ for topics that people understood and could read at the time.
Manufacturers were often connected to the courts and developed their own themes and specialties. For example Augustus the Strong, who is considered the ‘inventor’ of porcelain in Europe, also had technically groundbreaking giant animals made of porcelain in Meissen.
Figurines also made their way to the homes of ordinary people as charming decoration, but their meaning has faded. Nowadays our topics and discussions are different.
How to attract a Fridays for Future generation or discount focussed society to ceramic figurines in the 21st century?
In the summer semester of 2022 product design students of the University of the Arts in Berlin explored the many faces of ceramic: 3D printing of clay, casting, or sculpting and historical, cultural, social aspects in design, such as: functionality of objects, craft versus machine, high and low culture (kitsch), history and storytelling, meaning and zeitgeist.
The project has been launched as a DESIGN CAMPUS LAB in collaboration with the Kunstgewerbemuseum, Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Some of the results are here on show in dialogue with the collection.
FIGUREN!
Über viele Jahrhunderte standen plastische Figuren auf den gedeckten Tafeln der Könige und Königinnen und boten ‘Gesprächsstoff’ zu Themen, die die Menschen damals bewegten und lesen konnten, sogenannte ‘Conversation Pieces’. Die Herstellung war oft direkt mit dem Hof verbunden und es wurden speziell Themen und Geschichten entwickelt. Zum Beispiel ließ August der Starke, der in Europa als ‘Erfinder’ des Porzellans gilt, technisch herausfordernde Großplastiken von Tieren in Meissen herstellen.
Figuren als Dekoration fanden auch ihren Weg in die Häuser der einfachen Leute, aber ihre Bedeutung ist meist verblasst. Heutzutage sind unsere Themen und Diskussionen andere.
Wie lässt sich im 21. Jahrhundert eine Fridays-for-Future-Generation oder eine auf Sparpreise orientierte Gesellschaft für Keramikfiguren interessieren?
Im Sommersemester 2022 erforschten Produktdesign-Studierende der Universität der Künste in Berlin die vielen Möglichkeiten von Keramik: 3D-Druck von Ton, Gießen oder Bildhauerei und historische, kulturelle, soziale Aspekte im Design, wie: Funktionalität von Objekten, Handwerk versus Maschine, Hoch- und Popkultur (Kitsch), Geschichte und Geschichtenerzählen, Bedeutung und Zeitgeist.
Das Projekt wurde als DESIGN CAMPUS LAB in Kooperation mit dem Kunstgewerbemuseum der Staatlichen Kunstsammlungen Dresden entwickelt. Einige der Ergebnisse sind hier zu sehen und im Dialog mit der Sammlung präsentiert